Digitale meter met Prepaid functie

Als huishoudelijke klanten door hun commerciële energieleveranciers opgezegd worden en geen andere leverancier vinden, komen ze bij hun distributienetbeheerder terecht. Die treedt dan op als sociale leverancier, zodat de klant niet plotseling zonder energie valt. Als de klant de facturen van zijn netbeheerder niet correct betaalt en in gebreke wordt gesteld, zal de netbeheerder een budgetmeter plaatsen. Op die manier kan de klant verder energie verbruiken, maar kan er geen nieuwe schuld ontstaan.

Prepaid (vroeger: budgetmeter) is een betaalsysteem bij de netbeheerder waarbij u op voorhand betaalt voor uw elektriciteits- of aardgasverbruik.

Voorwaarden

Prepaid is enkel voor elektriciteits- en aardgasklanten bij de netbeheerder Fluvius:

  • Voor elektriciteit schakelt de netbeheerder Prepaid onmiddellijk in.
  • Voor aardgas schakelt de netbeheerder Prepaid in wanneer u uw factuur niet betaalt of een afgesproken afbetaalplan met de netbeheerder niet nakomt. Meer informatie: ‘Wat als u uw energiefactuur niet betaalt’.

Het is ook mogelijk om Prepaid in te schakelen als u nog geen schulden heeft bij de netbeheerder. Neem hiervoor contact op met Fluvius.

Procedure

Bij Prepaid betaalt u op voorhand voor uw verbruikte energie door middel van een oplading via een webportaal of een oplaadpunt in uw buurt. Afhankelijk van het type meter dat u heeft, zijn er twee scenario’s:

  • bij een digitale meter activeert de netbeheerder de Prepaid functie in de digitale meter. Dit gebeurt vanop afstand.
  • bij een klassieke, analoge meter vervangt de netbeheerder eerst uw analoge meter door een digitale meter. Tot op dat moment ontvangt u voorschotfacturen. De vervanging van uw meter is gratis en verplicht.

In sommige gevallen is het niet mogelijk om Prepaid in te schakelen. De netbeheerder plaatst in dit geval een autonome stroombegrenzer. Hiermee kan u maar enkele huishoudelijke toestellen op hetzelfde moment gebruiken. U blijft betalen via voorschotfacturen en betaalt uw schuld af met een afbetaalplan.

Via Prepaid betaalt u uw schuld bij de netbeheerder af met vijf euro per week. Bij iedere oplading gaat 35% van het bedrag naar de afbetaling van de schuld, maar ook als u niet oplaadt, loopt de afbetaling verder.

    Bedrag

    Kost

    Prepaid is gratis. Er worden voor de plaatsing zelf geen extra kosten aangerekend.

    U betaalt voor uw verbruik:

    • het sociaal tarief voor energie als u daar recht op hebt
    • in de andere gevallen: het tarief bij de netbeheerder. Dit is zeker niet het goedkoopste tarief op de markt. Als u geen schulden meer hebt bij de netbeheerder, is het dan ook de moeite om terug op zoek te gaan naar een leverancier die goedkopere prijzen aanbiedt. De goedkoopste leverancier vindt u via de V-test van de VREG.

    Bedrag

    • De plaatsing van de budgetmeter is gratis. Er worden voor de plaatsing zelf geen extra kosten aangerekend.
    • U betaalt voor uw verbruik:
      • de sociale maximumprijs als u daar recht op hebt.
      • in de andere gevallen: een vastgelegde prijs (het gemiddelde van de prijzen van de commerciële leveranciers). Dit is zeker niet het goedkoopste tarief op de markt. Als u geen schulden meer hebt bij de netbeheerder, is het dan ook de moeite om terug op zoek te gaan naar een leverancier die goedkopere prijzen aanbiedt. De goedkoopste leverancier vindt u via de website van callmepower.

    Waar en wanneer opladen? 

    • Oplaadpunt Bierbeek: Speelpleinstraat 8, 3360 Bierbeek - openingsuren OCMW
    • Oplaadpunt Leuven: Aarschotsesteenweg 58, 3012 Leuven (Wilsele) - 24u/24u, 7 dagen/7 dagen open.
    • Andere oplaadpunten: https://www.fluvius.be/oplaadpunten 

    Op deze drie plaatsen kunt u enkel met bancontact betalen. Het bedrag kan dan meteen op uw budgetmeterkaart worden geladen. Betalen met cash geld is hier niet mogelijk.