Still

Stilte en subtiliteit zijn kernbegrippen in de beeldenwereld van Sarah Westphal (°1981). Almaar opnieuw verkent zij de mogelijkheden van fotografie en film – zij dienen niet als aanleiding, zoals een anekdote tot een verhaal uitgroeit, maar worden uitgekozen voor hun mogelijkheden als drager van vorm en betekenis. Behoedzaam kiest zij haar motieven: we zien ramen maar vooral licht, lucht en kamers die gedachten mogelijk maken, glas dat als een vlies verbergt wat we net niet kunnen zien, patronen op papier die een muur doen vermoeden. Altijd is het beeldoppervlak tastbaar, aanraakbaar, leesbaar ook – zelfs wanneer Westphal verschillende beeldlagen op elkaar legt tot er iets als een palimpsest ontstaat, die zij naar hartenlust kan afkrabben, bewerken of laten aangroeien. Zo komen stilstaande beelden plots in beweging, worden foto's tot film getransformeerd. Wat overblijft is geen conventionele afbeelding maar een hoogst individuele tussenvorm: een lichttekening, een projectie, soms een sculptuur. Pellicule voelt aan als huid, dun Japans papier fungeert als een scherm waarop vormen en gedachten worden geprojecteerd.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Praktische informatie

Wanneer

Waar

Inschrijven

Organisatie

The White House Gallery

Filter op categorie